Ihan Itse

Ihan itse on keskustelufoorumi kaikille kädentaidoille
Tänään on To Touko 23, 2013 3:37 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Palvelinkulut sponsoroi Ihan kiva kauppa

Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mitä materiaalia voi käyttää virkkaukseen?
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 11:13 am 
Vakkari

Siis, mitä matskua voi käyttää virkkaukseen tavallisen langan lisäksi? Itse olen kuullut, että matonkudetta, videonauhaa, c-kasettinauhaa, leikattuja kahvipusseja, leikattuja muovipusseja, kaikenlaisia naruja(esim. sisalnarua, paperinarua)...Olisiko muilla lisää ideoita, niitä kaipailisin kovasti kun tuota innostusta riittää kokeilemiseen :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 11:36 am 
Superaktiivinen vakkari

Koruja voi virkataan ohuesta metallilangasta. Helmiä vaa sekaan niin avot! :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 12:31 pm 
Vakkari, kantapöpö

Ihan kaikkea pitkulaista, johon sopiva koukku vaan löytyy. Ja sen pitkulaisen pitää edes jotenkin taipua lenkille ilman katkeamista. (esim. raaka spagetti ei käy tarkoitukseen, mutta keitetty voi käydäkin).

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 1:47 pm 
Superaktiivinen vakkari

Pari vuotta sitten pikkujouluissa yhdellä esiintyjällä oli lakunauhasta virkattu kravatti.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 1:48 pm 
Vakkari

Vau..syötävä matto! Siitä vaan rullalle ja matkaan. Sukkahousut? Tuliko mainituksi? Meeri tais tyhjentävästi tähä vastaki, kiehto vain toi "eväsmatto." En kyllä kokeilee ala :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 1:56 pm 
Vakkari

Lainaa:
(esim. raaka spagetti ei käy tarkoitukseen, mutta keitetty voi käydäkin)

Haa, tästälähtien rupeankin sitten virkkaamaan keitetyt spagetit :lol: Olis siinä syömään tulevilla vierailla ihmettelemistä :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 4:07 pm 
Ihan uusi

Heh, minäkin olen joskus virkannut lakunauhaa... tosin ei siitä iso työ ehtinyt tulla. Lakunauha nyt vaan jotenkin luonnollisemmin menee suuhun kuin silmukoiksi. :)

Joulun jälkeen keräsin kaikki lahjanarut talteen. Ne on ihan mahtavaa virkkausmateriaalia! Kuten myös kuusen koristenauhat.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 4:51 pm 
Superaktiivinen vakkari

skye kirjoitti:
Lainaa:
(esim. raaka spagetti ei käy tarkoitukseen, mutta keitetty voi käydäkin)

Haa, tästälähtien rupeankin sitten virkkaamaan keitetyt spagetit :lol: Olis siinä syömään tulevilla vierailla ihmettelemistä :shock:

MIetin itse juuri että yllätän syömään tulevat vieraat virkkaamalla spagetit lautaskoristeeksi. En kyllä ole ihan varma olisiko kellään enää sen jälkeen nälkä, ainakaan jos spagettia on pääruokana :smt046

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Tammi 19, 2007 4:55 pm 
Vakkari

jossain oli myös että sellaisesta tumman ruskeasta pakettinauhasta saa kudottua. Ajattelin kun ostin joku aika sitten sellaista ja jos laittais patalapuksi...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 22, 2007 9:44 pm 
Vakkari

Tässä vielä lisää: puiden merkkaukseen käytettävää kuitunauhaa :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 22, 2007 11:45 pm 
Vakkari, kantapöpö

Mulla ei ole antaa ideaa, mutta totean että kaiken kaikkiaan kaikesta voi virkata :rock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 23, 2007 9:30 am 
Superaktiivinen vakkari

Joskus kun isäni teki remonttia ja osti eristelevyä niissä punaavalkoraidallisissa paketeissa, niin minä leikkasin ne pakettimuovit soiroksi josta virkattiin vessanmatto.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 23, 2007 9:41 am 
Vakkari, on kuin kotonaan

"Loimusametista", onkohan se nyt sitten virallisesti velouria, saa mukavaa virkkausmateriaalia leikkaamalla sen kuteeksi. Rullautuu mukavasti kun tarkistat ensin oikean leikkaussuunnan. Leikkaaminen on tosin hidasta juuri tuon rullautumisen takia, ratkaisin ongelman levittämällä kankaan reiden päälle, siinä pysyy rullautumatta kun varovasti leikkaa!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 23, 2007 9:27 pm 
Vakkari

nahkanyöristä tulee kivan näköistä pintaa. Itse olen juuri aloittanut paperinarusta koria ja siitäkin tulee mielenkiintoisen oloinen

Profiili  

Viestin otsikko: virkkausmatskuja
ViestiLähetetty: To Helmi 08, 2007 12:25 am 
Aloittanut foorumilla juuri

pari kans ihan kivaa matskua on siima ja metallilanka. virkatessa siimaan vois pujotella vaikka jotain helmiä, niin tulis kivaa juhlafiilistä:) en ole kokeillut virkata, mutta neulonut olen ja siinä toimii molemmat suht ok (neulekoneella noita on aika vaikea neuloa, mutta onnistuvat siinäkin.)

Profiili  

Viestin otsikko: muovi/tekoniini
ViestiLähetetty: To Helmi 08, 2007 9:54 am 
Vakkari

elikkäs se keinotekonen niini. Näin jonku ohjeen sen virkkaamisesta jossain lehessä ja heti välähti ainaki mulla:vessaan kosteutta kestävät pikkukorit/laatikot. Siihenhän voi koristeetki sitten kirjoo jos oikeen innostuu. :pickme:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Helmi 08, 2007 11:38 am 
Vakkari

entäs voisiko lankaa ja muovia ´virkata yhdessä?? ajattelin jos tekisin maton mutta pelkkä muovi tuntuu kovalta joten jos jotain matonkudetta tai lankaa laittaisi sekaan?? oliko ihan tuhoon tuomittu idea??

kaizu

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 30, 2007 6:01 pm 
Ihan uusi

Mä oon alkanu tekemään vanhoista, osittain rikkimenneistä t-paidoista ym. vaatteista esimerkiksi pannulappuja. Tulee tosi kivan näköisiä, ja ovat esimerkiksi hyviä tuliaisia. Olisikohan kellään muuten ohjetta laukun/kassin tekemiseen kyseisestä materiaalista?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 30, 2007 10:06 pm 
Aktiivinen Vakkari

Varsinaista ohjetta ei oo laukkuun, mutta olen tehnyt sellaisen ns. käsilaukun virkkaamalla kaksi samankokoista suorakulmaista kappaletta. Sitten virkkasin noin 5 senttiä leveä suikaletta, josta tuli sitten pohja, sivut ja kahva samalla kertaa. Vuorittaa pitäisi tuo laukku vielä, mutta en ole saanut aikaiseksi. Mutta on ainakin ihanan persoonallisen näköinen. :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Elo 01, 2007 11:15 am 
Vakkari, kantapöpö

No joo, tää menee kyllä jo vähän OT:ksi, mutta muistan yhden vanhan vitsin, jossa lääkäri kehotti vähän masentuneen emännän miestä suosittelemaan vaimolle uutta harrastusta, vaikkapa virkkausta, ja emäntä se innostuikin sitten niin, että seuraavan kerran lääkärin tavatessaan mies kertoi, että hän oli käynyt vaimolle kaupasta hakemassa virkkuutarpeeksi teräsvillaa, vaimo kun aikoi virkata heille uuden hellan... 8)

Että ainakin vitsissä melkein kaikki käy...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Elo 02, 2007 9:43 am 
Vakkari, kantapöpö

Sellainen perinteinen tapahan on virkata langalla esim. sisalnarun tai köyden ympärille, ja koota sillä tavalla esim. pannunalusia tai vaikkapa koreja. En nyt muista, mikä tämän työtavan nimi esim. englanniksi on, mutta ideana on siis virkata ihan kiinteitä silmukoita vaikkapa pyöreän muovinarun "ympärille", ja kiertää virkkuuta samalla spiraalin muotoon, ja jatkossa liittää kerrokset yhteen samalla, kun virkkaa tuota päällystä muovinarulle. Tällä metodilla tehtyjä koreja yms. löytyy netistä, mutta pahus kun tuo dementia vaivaa, enkä muista millä hakusanalla tätä voisi hakea...

Tämäkin oli nyt vähän OT... Joku jo aiemmin tuolla ketjussa kyseli, että voisiko muovia ja lankaa virkata yhtä aikaa, ja kyllä niitä varmaan voi, mutta itse ainakin epäilen, että lanka saattaa ajan kanssa "syödä" sitä muovia, mutta eihän kokeileminen haittaa! Parhaiten ehkä tuollaiseen kokeiluun sitten sopisi muoviksi se sellainen valmis muovinen "matonkude". Muovikassit ovat nykyään nimittäin sellaisia, että ne ajan kanssa hajoavat pikkuhiljaa, joten kovin pitkäikäistä virkkuuta niistä ei varmaan enää saa.

Mode edit: pikkumuokkaus

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Syys 13, 2007 9:55 am 
Vakkari

Tätä lueskellessa tuli mieleen, että jos kahvipusseja leikkaisikin "langaksi" ja virkkaisi sitä. En vaan tiedä miten kahvipussit saisi fiksusti leikattua niin, että saisi mahdollisimman pitkiä pätkiä, mutta pitää varmaan kokeilla jossain vaiheessa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Syys 13, 2007 12:06 pm 
Hiljalleen kotiutumassa foorumille

Yhteen kouluprojektiin virkkasin värillistä metallilankaa, ja siihen liittyen löysin yhden miinuksen.. Kyseinen lanka sisälsi nikkeliä, ja sormet reagoivat tietysti, kun olen sille allerginen.

Eli jos lähdette kokeilemaan vähemmän perinteisiä materiaaleja, niin olkaa varovaisempia, jos olette jollekin allergisia. Nikkeli, pesuainejäämät jne.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 14, 2007 4:45 pm 
Moderaattori
Moderaattori

Pihaa siivoillessa ja taas kerran yhtä rikkinäistä lasten puhallettavaa allasta säilöön viedessä jäin miettimään josko näistä uimaleluista saisi sopivaa materiaalia vaikka terassin mattoon. Onkohan kukaan jo moista kokeillut? Tämä kyseinen allas on aika tukevaa muovia vai peräti jotain vinyyliä?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Syys 17, 2007 4:40 pm 
Aktiivinen Vakkari

Kesällä ainakin voi virkata heiniä. Lapsena usein letitettiin heinää ja sitä heinää tuli kokeiltua myös sormivrkkauksella, kun se taito tuli opittua. Hyvin onnistui. Tehtiin *leikkihevosille/lehmille* riimuja, joilla kiinnitettiin eläimet keppeihin kiinni.
Sittemmin olen kokeillut virkata ihan koukulla (puinen koukku paras) ja onnistuu se. Pitää vain olla pehmeää pitkää heinää. Oikeastaan ei kortta vaan pitkiä 'lehtiä'. Näin olen valmistanut ulkokukkien ruukkujen suojuksia. Tulee ihan kivan näköisiä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2007 8:11 pm 
Hiljalleen kotiutumassa foorumille

Hei te jotka olette virkanneet metallilankaa, millainen metallilanka sopii kyseiseen tarkoitukseen, siis virkattavaksi.
Olis kiva joskus kokeilla tehdä mm. kaulakoru tms. Mutta en tiedä millaista sen pitäis olla, ainakin tietyst taipuisaa....

Kaislojakin kai vois virkata, en tosin tiedä pitäiskö niitä ensin jotenkin käsitellä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Loka 05, 2007 8:29 pm 
Vakkari

Olen virkannut metallilangasta rannekorun, "liitin" mukaan helmiä. Lanka oli paksuudeltaan 0.30 mm, nikkelipitoisuudesta en tiedä (paketissa ei lukenut), ja en ole allerginen nikkelille. Ihan nätti koru tuli. :) Vaikkakin sormet hieman arat...

Olen myös virkannut matonkuteista vyön. Voisikohan hiuksia virkata...? Varmaan kyllä katkeasisivat melko helposti... :hmm:

Viimeksi muokannut alcedo päivämäärä Ma Loka 08, 2007 3:46 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 07, 2007 10:52 am 
Superaktiivinen vakkari

Luonnonmateriaaleista ainakin juuria, tuohta ja osmankääminlehtiä olen virkannut.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Loka 07, 2007 10:56 pm 
Ihan uusi

Amanda kirjoitti:
Tätä lueskellessa tuli mieleen, että jos kahvipusseja leikkaisikin "langaksi" ja virkkaisi sitä. En vaan tiedä miten kahvipussit saisi fiksusti leikattua niin, että saisi mahdollisimman pitkiä pätkiä, mutta pitää varmaan kokeilla jossain vaiheessa.

Eikö sen vois leikata spiraalina aloittaen yläreunasta ja edeten hieman vinosti pohjaa kohti. Silloin tulisi pussista aina yksi pitkä pätkä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 08, 2007 1:08 pm 
Vakkari

Tiiiu kirjoitti:
Amanda kirjoitti:

Eikö sen vois leikata spiraalina aloittaen yläreunasta ja edeten hieman vinosti pohjaa kohti. Silloin tulisi pussista aina yksi pitkä pätkä.

Tämä kävi itselläkin mielessä ainoana fiksuna vaihtoehtona, jolla saisi mahdollisimman pitkiä pätkiä aikaan. En vaan tiedä käyttäytyykö tuo sitten jotenkin kummasti, jos suikaleet ovat kaarevia. Ei varmaankaan, pitää kokeilla.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]