Ihan Itse

Ihan itse on keskustelufoorumi kaikille kädentaidoille
Tänään on Pe Heinä 30, 2010 5:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Palvelinkulut sponsoroi Ihan kiva kauppa

Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: MADDALEENAN NEULEKOULU, LAPASET
ViestiLähetetty: Ma Marras 07, 2005 11:46 pm 
Vakkari, on kuin kotonaan

:wawe:

Maddaleenen Neulekoulu täyttää tänään 7. marraskuuta, kuukauden, käyntejä neulekoulussa on jo ollut yli 6700. Pipo on ollut suosituin ja tässä sille sopivat lapaset.
Malli on johdettu neulekoneen ohjeesta koska minun lapaseni jäivät usein vaille peukaloa! Tässä mallissa peukalo neulotaan matkan varrella ja työ on kerralla valmis.

Disign Artedaamit/Merja Korhonen
Ohje ja mallikappaleen valmistus: Merja Korhonen
Tiedustelut täältä neulekoulusta

Kuva

Tarvitset lankaa, sukkapuikot ja virkkuukoukun 3-3,5 käsialasi mukaan. Mallityössä käytetty Nalle Coloria ja mustaa Nallea.

Luo apulangalla 20 s, solmi langanpäät ja neulo varsi.
Neulo ainaoikein 2 krs mustalla ja kaksi colorilla jatka kunnes leveyttä on riittävästi ranteen ympäri. Olen pieni kätinen ja mallissa on 16 raitaa molemmilla väreillä. Pura apulanka pois, ota silmukat puikolle ja silmukoi renkaaksi. Älä katkaise mustaa lankaa.

Kuva

Poimi mustalla langalla reunasta neljälle puikolle yhteensä 34 silmukkaa ( tai enemmän jos ranneke osasi on leveämpi), neulo sitten kerros nurin,
päättele silmukat löysästi virkkaamalla ja viimeistele reuna rapuvirkkauksella. Päättele lanka.

Samantien päättele toisen reunan langanpäät ja poimi reunasta neljälle puikolle mustalla langalla yhteensä 34 s ( tai kokosi mukaan enennmän)

Jos haluat rannekkeet valmista reuna kuten edellä, neulo pari ja viritä yhdessä pipon kanssa vaikkapa lahjapakettiin.

Kuva

Jatka sileää kunnes olet peukalon tasolla. Kudo nyt 7 s:lla edestakaisneuletta peukalosi mitta ja kavenna näin: neulo toinen ja kolmas s takareunoistaan yhteen 1 o ja 2 s yhteen , 1 o seuraava krs nurin ja seuraavalla krs:lla: toinen s neulomatta, 2 o yhteen, vedä yhteenneulotut neulomattoman läpi. Nyt puikolla on 3 s. Neulo krs nurin ja sitten oikealla krs:lla lisää keskimmäisen silmukan molemmille puolille silmukka, ota kiertäen ed. kerroksen silmukoiden välistä niin ei jää reikää. Kerros nurin ja oikeall krs:lla lisää vielä yksi silmukka kummankin reunasilmukan viereen, taas kiertäen ed. kerroksen silmukoiden välistä. Nyt pitää olla taas 7 s joilla kudot edestakaisneuletta kunnes peukalon molemmat puolet ovat yhtä pitkät. Katso kuvia.

Kuva

Kuva

Taita peukalo paikoilleen ja neulo muutama kerros. Ota lankaa ja ompele peukalon sivut kiinni.

Kuva

Neulo sileää kunnes pikkusormen pää peittyy ja aloita kärkikavennukset joka toisella krs:lla ensimmäisen puikon alussa 1 o, 2 oikein yhteen takareunoistaan, toisen puikon lopussa 2 o yhteen, 1 o, kolmannella kuten ensimmäisellä ja neljännellä kuten toisella puikolla. Jatka kavennuksia joka toisella krs:lla kunnes jäljellä 10 s, katkaise lanka, vedä silmukoiden läpi ja päättele.

Kuva

Valmista pari, höyrytä kevyesti ja kääräise pipon kanssa pakettiin lahjaksi Hänelle jonka haluat pitää lämpimänä talven pakkasissa.

Viimeksi muokannut maddaleena päivämäärä Pe Marras 03, 2006 10:22 am, muokattu yhteensä 2 kertaa

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 08, 2005 9:16 am 
Site Admin
Site Admin

Okei. Mä olen vieläkin ihan mykistynyt tosta peukalosta. Peukku, ne silmukat jotka jätetään "apulangalle" aiheuttaa siinä normaalissa mallissa mulle ahistusta. Tämmösen peukalon voisin kuvitella jopa osaavani tehdä. Täytyypä kokeilla.
Toi varsi on hyvä, ja mallissa on taas näytetty miten noi mitat on otettu joten on helppo soveltaa muksuille tai lapiokouraisille.

Sä vaan olet loistava, siitäpä ei päästä mihinkään. Aivan mahtava malli.
Veikkaan, että näistä voi tulla yksi tämän joulun hittituotteista!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 08, 2005 10:44 pm 
Aktiivinen Vakkari

Kokeiltavaksi menee neulekoulun lapanen....
Viime talvena perehdyin Taalainmaan lapaseen ja neulakintaaseen,tuo taitaa olla yksinkertaisempi, ihan käyttölapanen.En minä raaski antaa lapsille hukattavaksi noita monimutkaisempia (paitsi jos hävittävät koko parin,niin saa joku toinen iloa :rock: :roll:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 11, 2005 10:19 pm 
Aktiivinen Vakkari

Neulekoulun ohjeitahan pukkaa ihan hirmuista vauhtia. Taas kerran, hyvä ja selkeä ohje. Aloittelijakin ymmärtää! Ei minulle tuollasiet rannekejutut ole tullut mieleenkään. Ehkä äidin pakettiin päätyy pipon kanssa nuo lapasetkin, tietysti sävy sävyyn. :smt041

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2005 4:27 pm 
Vakkari

Joo, nyt se on todettu käytännössäkin.
En osaa silmukoida :(

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2005 4:59 pm 
Vakkari, kantapöpö

Tii kirjoitti:
Joo, nyt se on todettu käytännössäkin.
En osaa silmukoida :(

Tässä on sulle selkeä kuva. http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/te ... aumat.html Kokeilehan vielä!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2005 5:16 pm 
Vakkari, on kuin kotonaan

:wawe:

Tiille:

Silmukointi on niitä juttuja jotka vaan "loksahtaa" osaamiseksi :shock: .
Jos ei tunnu onnistuvan :hmm: , pidä pieni tauko ja tee jotakin minkä hyvin osaat :smt041 ja sitten uudella innolla silmukoimaan. Kunhan juju avautuu, silmukointi on mukavaa ja nopeaa, usko pois :pickme: .

Profiili  

Viestin otsikko: lapaset
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2005 7:44 pm 
Vakkari, kantapöpö

Kyllä oli hyvin selvitetty lapasten teko + peukku. :rock:
Mä itse olen monet vuodet tehnyt lapaset ja peukun sekä peukalokiilan. Sain tai oikeastaan löysin tään ohjeen tosi vanhasta about 30 v. Kotiliesi lehdestä. Lehdet olivat jo aivaan kellastuneet, mutta teksti sälynyt hyvin. :lol:
Siinä kans ohjattiin kerros kerrokselta mitenkä kiila ja peukku tehdään, eli tuli vasen ja oikea lapanen.
Sen jälkeen olen tehnyt aina tuon ohjeen mukaan, tai se on jo mun päässäni muistissa.
Musta lapasen tekee paljon nopeammin kuin sukan.
Ne peukalon silmukat nostan sellaselle isolle hakaneulalle. On helpompi nostella taas puikolle. :smt041

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2005 8:18 pm 
Vakkari

Joo :)
Kävin koirien kanssa pitkällä lenkillä ja palasin taas sorvin ääreen :lol:
Tein tuon varren Maximasta ja täytyy sanoa että liian paksua lankaa. Ensinnäkin se kierteiden löyhyys oli tehdä mut hulluksi ja toisaalta en saanut sitten tarpeeksi silmukoita itse lapasosaa varten.
No, nyt ainakin olen silmukoinut ja paikkaillut jälkiäni uudestaan :lol:
Kokeilen tässä vielä illemmalla leffaa katsellessa ohuemmalla langalla tätä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 13, 2005 3:15 pm 
Aloittanut foorumilla juuri

Krhm :oops:
Mä rupesin tekemään pojalle villasukkia ja luovutin kun tein kantapään ihan miten sattuu, ajattelin sitten että säästän varren ja teen nämä lapaset...
Noh, sainhan mä ne tehtyä mutta peukalon kanssa tappelin tosi pitkään ja siltikään se ei varmaan mennyt ihan niin kun piti...
No, meinaan testata toisen myös josko se onnaisi paremmin... :lol:
Kiitos kuitenkin ihan loistavavista ohjeista!
Ehkä ne villasukat kuvien kera olisi myös ihan tarpeen :oops: :lol:

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]